Avainsanatutkimus opas

Kirjoitettu: 24. kesäkuuta 2022

Hakusanamainonta on loistava tapa saada yrityksesi näkyviin potentiaalisille asiakkaille.

Mutta jos et kohdista mainoksia tehokkaasti, tuhlaat aikaa ja rahaa.

Tässä artikkelissa näytämme, miten hakusanamainontaa varten tehdään avainsanatutkimus – mukaan lukien avainsanojen etsiminen, niiden liikennöintipotentiaalin määrittäminen ja niiden käyttäminen tehokkaiden mainosten luomiseen.

Mikä on avainsanatutkimus?

Avainsanatutkimus on jokaisen hakusanamainonta -kampanjan ensimmäinen ja tärkein vaihe.

Avainsanatukimus tarkoittaa sitä, että etsit yrityksellesi relevantteja avainsanoja, joilla asiakkaat voisivat ostaa tuotteita.

Löytämällä oikeat avainsanat ja kohdentamalla ne tehokkaasti voit parantaa kampanjasi suorituskykyä ja saada enemmän vastinetta rahoillesi.

Miksi avainsanatutkimus on tärkeää?

hakusanamainonta -kampanjasi menestys riippuu siitä, miten hyvin kohdennat mainoksesi.

Jos et kohdista mainoksiasi oikeilla avainsanoilla, mainoksiasi näkevät ihmiset, jotka eivät ole kiinnostuneita myymästäsi tuotteesta.

Tämä johtaa siihen, että yrityksesi hakusanamainonnan hinta on korkeampi ja tuhlaat rahaa.

Miten tehdä avainsanatutkimusta hakusanamainontaa varten?

Avainsanatutkimus voidaan tehdä muutamalla eri tavalla

1. Käytä Googlen keyword planneria

Google Keyword Planner on ilmainen työkalu, jonka avulla voit etsiä yritykseesi liittyviä avainsanoja

Voit käyttää Google Keyword Planneria osoitteessa https://ads.google.com/intl/fi_fi/home/tools/keyword-planner/

2. Käytä maksullista avainsanatutkimustyökalua

Saatavilla on monia erilaisia maksullisia avainsanatutkimustyökaluja

Joitakin suosituimpia ovat Ahrefs sekä Semrush

3. Käytä ilmaista avainsanatutkimustyökalua

On olemassa myös muutamia ilmaisia avainsanatutkimustyökaluja saatavilla

Yksi suosituimmista on Ubersuggest

4. Arvioi trendejä

Google Trends on Googlen tarjoama ilmainen työkalu, jonka avulla voit nähdä, kuinka suosittuja tietyt avainsanat ja lausekkeet ovat ajan mittaan.

Google Trendsin avulla voit nähdä, onko avainsanan suosio kasvussa, laskussa vai pysynyt suunnilleen samana.

Google Trendsin avulla voit arvioida avainsanan potentiaalia yrityksesi kannalta. Jos huomaat, että jokin avainsana on tulossa yhä suositummaksi, se saattaa olla mainoksissasi kohdentamisen arvoinen.

4. Käytä kaikkien neljän menetelmän yhdistelmää

Paras tapa tehdä avainsanatutkimusta on käyttää kaikkien neljän menetelmän yhdistelmää

Näin saat kattavimmat tulokset ja löydät tehokkaimmat avainsanat kampanjaasi.

Mitkä sanat ovat hyviä avainsanoja?

Kun teet avainsanatutkimusta, on tärkeää kohdistaa hakusanat sellaisiin, joilla on suuri potentiaali saada liikennettä.

On olemassa muutamia asioita, joita kannattaa tarkastella, kun määritetään, onko sana hyvä avainsana:

  • Sanan tulisi olla relevantti yrityksesi kannalta
  • Sanalla pitäisi olla suuri hakuvolyymi
  • Sanalla pitäisi olla
  • Sanalla on oltava vähäinen kilpailu

Nämä ovat vain muutamia asioita, jotka kannattaa ottaa huomioon, kun etsit hyviä avainsanoja.

Paljonko avainsanatutkimus maksaa?

Asiantuntijalta kestää vähintään kahdesta neljään päivää, ellei pidempäänkin, tehdä laaja avainsanatutkimus. Useimmissa tapauksissa avainsanatutkmus maksaa 500-2000 euroa. Lopullinen hinta määräytyy kuitenkin projektikohtaisesti.

Jos yrityksesi on pieni, kannattaa kokeilla tehdä avainsanatutkimus itse. tällöin se on parhaimmillaan ilmainen.

Mikä on avainsanatutkimuksen lopputulos?

Avainsanatutkimuksen lopputulos on yleensä valmis luettelo (esim Google sheets) tärkeimmistä avainsanoista, joita sinun tulisi käyttää hakusanamainonnassa, kuinka paljon niillä on kilpailua ja kuinka monta hakua ne saavat keskimäärin kuukausittain.